Program Kelompok Pengenalan Kegawatdaruratan Dasar Luka di SMPN 12 Jember
DOI:
https://doi.org/10.54832/jhics.v2i1.76Keywords:
first aid, wound, Junior high schoolAbstract
Abstrak
Latar Belakang : Kejadian cedera merupakan suatu keadaan gawatdarurat yang bisa meningkatkan angka morbiditas bahkan sampai mortalitas. Kejadian cedera di lingkungan sekolah juga tergolong tinggi, ditambah dengan lingkungan sekolah yang kurang aman dan rendahnya pemahaman tentang konsep bahaya dan pertolongan pertama. Kejadian yang paling sering terjadi adalah luka, sehingga konsep pertolongan pertama harus baik dan benar. Tujuan dari kegiatan ini adalah untuk meningkatkan pengetahuan siswa dalam melakukan pertolongan pertama pada korban yang terluka di sekolah. Metode : kegiatan ini dilakukan dengan beberapa tahap yaitu diskusi eksplorasi cedera yang sering terjadi di Sekolah, analisis masalah yang terjadi berdasarkan prioritas masalah, menggali permasalahan dalam melakukan upaya preventifI cedera dan evaluasi hasil eksplorasi. Kegiatan ini dilakukan di SMP Negeri 12 Jember dengan masing-masing sesi selama 120 menit. Hasil : kegiatan ini berlangsung dengan lancer sesuai harapan dan antusiasme peserta juga baik. Terjadi peningkatan pengetahuan tentang pertolongan pertama untuk menolong korban terluka dan diikuti dengan kepercayaan diri peserta dalam menolong korban terluka. Kesimpulan : kegiatan ini berdampak positif untuk kegiatan siswa dan bisa dilaksanakan program selanjutnya tertutama untuk pertolongan pertama domain-domain berikutnya.
Kata kunci: pertolongan pertama, luka, SMP
Abstract
Background: Injury is an emergency situation that can increase morbidity and even mortality. The incidence of injuries in the school environment is also relatively high, coupled with an unsafe school environment and low understanding of the concept of danger and first aid. The most common incident is a wound, so the concept of first aid must be good and right. The purpose of this activity is to increase students' knowledge in performing first aid to injured victims at school. Method: this activity is carried out in several stages, namely discussing the exploration of injuries that often occur in schools, analyzing problems that occur based on problem priorities, exploring problems in carrying out injury prevention efforts and evaluating the results of exploration. This activity was carried out at SMP Negeri 12 Jember with each session lasting 120 minutes. Result: this activity took place smoothly according to the expectations and enthusiasm of the participants was also good. There was an increase in knowledge about first aid to help injured victims and was followed by participants' confidence in helping injured victims. Conclusion: this activity has a positive impact on student activities and can be carried out in subsequent programs, especially for first aid in the following domains.
Keywords: first aid, wound, Junior high school
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Feri Ekaprasetia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.